12/31/2011

new year 2012 !!!

salam tahun baru,salam sejahtera...
bising bunyi mercun sana sini,da adat nama dok kl..haish~~
klu kt kg mane ade sambut tahun baru niey..
tahun baru mcm xde maknenyew kt kg...
hihihii..


selamat datang 2012 !
tahun baru jer nak azam baru,target baru,plan baru...
azam lama,target lama,plan lama da tercapai ke blom??
lalalala~~

p/s : AF xley sambut tahun baru, dok dlm bilik...study..final..:(

12/18/2011

singgah la sini lakss...

terima kasih sebab sudi baca entri niey...
bukan nak bercerita pom..
cuma nak kongsi link agar kamo2 smue dapat tekan n follow link tersebut..
huhuhu..:)

p/s : mane lagi best twitter or fesbuk???

12/07/2011

terkejut tgk friends req...

sakit hati

selamat pagi semue...
hari niey AF bagom awai sbb nak kene submit report kat lecture b4 kol 12...
da alang² p area kelas, malah lor nk balik bilik...*JAUH kot !!!
nasib baek AF bawa lappy kesayangan niey..
tros on lappy n connect "IIUM-COMMUNITY"...
perghhhhhhhhhhhh...batak punyew la SLOW connection...
nak on9 pom xsenang...
*rindu ma broadband lah ~~


p/s : nak download citer uh...hahaha

kawan yang bajet nyewwwwwww

assalamualaikom n salam sejahtera...
entri perihal KAWAN...
semue ade kawan kan...

tp xthu samaada kawan baek @ jahat...
AF paling benci klu ade kawan yang AF anggap da mcm adek wadek tibe² nak jadi BAJET depan AF...
WTH !!!
orang da wat baek,balasla dgn baek..
bkn suh balas ngn emas ker permata ker...
cukupla jadi KAWAN yg terbaek tok kitew..
hmmm,tp ade AF kesah die nak BAJET ???
p mampuih lerrr...HAHAHA...

" orang wat baek ngn aku,aku balas baek,
but skali orang wat TAHIK ngn aku, mmg TAHIK lerr aku balas "
ok,sekian KAWAN² semue... :)

p/s : KAWAN sejati susah nak cari... :D

12/06/2011

wordless wednesday 3 !!!

hype skali ag...
maleh eh nop tulih panjang²
sbb ai niey kan wordless...
cume nak gtaw, pas blogwalking my blog,do add my FB okeyh ?? ;D


 click here

p/s : thank a lot !!!

wordless wednesday 2 !!!

akak² senior yang femes kt dunia blog niey...
chaiyok²...
:D


p/s : AF baru ade 50 follower...huhuhu

wordless wednesday !!!

biarkan gambar berbicara~~





p/s : bilik menang anugerah bilik terbersih ! hahaha

12/05/2011

merapu pagi² bute...

salam selamat pagi semua,
AF bangom awai ari niey,
sbb TERPAKSA... :(
*replacement class...perghhhh !!!
update gambor baru... PDI kot !!!
HAHAHA...



p/s : beli masa PADINI offer giler² hari tue... lalala~~

bersemadilah dengan aman di dunia sana...

 baru² niey (sebulan lepas,18NOVEMBER) terkejut dengan berita kematian salah seorang my senior faris petra, 
(meninggal umur 22thn)...

Syahrul Yusof ( faris petra 2002-2006 )

seminggu pas tue terkejut dgn berita kematian sahabat satu batch kat International Islamic University Malaysia (25NOVEMBER), (meninggal umur 20thn)...


dan mlm niey terkejut dgn satu lagi berita kematian senior faris petra (meninggal umur 22thn, 4DECEMBER)..


Mazuwan Azahari



sesungguhnya kematian semakin menghampiri kita setiap saat "
INNALILLAHIWAINNAILAHIROJIUM

11/21/2011

kita memang " harimau malaya "


huraaaaaaaaaaaayyyyyyyyyyyy....
final bola sepak sukan sea malam niey






dan keputusannyewww... 

KITA MENANG !!!

p/s : sakit tekak menyorak TM  :]

pek projek komputer 1 MALAYSIA da ade kat tgn aku !!!

jom ber"on9" weiiiii....




semalam AF terbaca pasai PEK PROJEK KOMPUTER 1 MALAYSIA kat fesbuk niey...
n tup² tertarik ngn promosi n testimoni rata² pengguna yg da gune sebelom niey...
so, da caiq ngn pek BB niey ape ag, AF pom teros call one of da pengedar pack niey...
n hari niey pack tue da ade ngn AF la weiiiiiiiiiiiiiiii.....
bkn nak lupe diri, tapi just nak gtaw...
" selamat tinggal BB lama, n welcome to my life dis new BB ".. :")
p/s : ok, nak ber"0n9" ngn pek BB baru nieyh..kbai !
HAHA~~

9/14/2011

JADUAL BARU !


3 hari yang memenatkan...
busy with add and drop la...
kemas bilik la...
kemas katil la...
check jadual la...
cari kelas la...
n finally...
.
.
.
.
.
.

semuenyew udah complete...
bilik...
katil...
add n drop...
n dis is my jadual for dis sem...




ade sape² nak join sama class ngan aku x ??? =))




p/s : kesian class hari jumaat tue...
       huhuhu~~ =DD

9/11/2011

SETELAH 5 BULAN~~~


5 bulan cuti semester mengajaq aku tok 
terus bangon lambat dari tidoq...

 12 SEPT, 
UIA Gombak kini kembali 
sesak dengan kembalinya
student² selepas bercuti panjang hampir 5 bulan lamanya...
haish~~
.
.
.
11.30am,my 1st class tok sem niey, DYNAMIC...
tp sayang...
add n drop punya pasal,
class is CANCEL !!!
*tp cancel by myself la...
huhuhu~~
.
.
.

welcome to IIUM, Garden of Knowlegde and Virtue

preReg subject...


myIIUM 

error...ekkkkkkkkkk... =(


p/s : target sem niey ..... !!! =DD

9/03/2011

JIKA DIBERI PILIHAN~~



mane satu jadi pilihan korang ???

tandas duduk ???

or


.
.
.
.
.

tandas cangkung ???

p/s : cangkung di tandas duduk ???
       :-?

9/02/2011

AL - FATEHAH




NORAMFAIZUL MOHD NOR

 WARTAWAN BERNAMA ....

terkena peluru sesat di Somalia , jam 10.30 mlm .

 Telah kembali meninggalkan kita semua .

 Didoakan rohnya diletakan dikalangan orang2 yang beriman .



Datuk Nasir Safar

8/31/2011

cak !
bom bam...
perang mercun bermula taktala selesainyew perutusan
hari raya 1432 Hijrah ...
yeeaaayyyyy !


AF in da PURPLE...
di kesempatan ini, AF ingin mengucapkan
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
dan
 SELAMAT HARI KEMENANGAN 
bagi seluruh umat ISLAM ...
MAAF ZAHIR DAN BATIN ...
ukhuwahfillah ^-^


p/s : kamo semue baju warna per???

8/26/2011

BISKUT OH BISKUT...



alhamdulillah...
dah 26 hari umat islam berjaya mengharungi ibadah puasa tahun niey...*syukur...
hanya tinggal 4 hari ag nak sambut raya..
ya betol,4 HARI LAGI !!!
*yeeaayyyyy...
=))
tong teng tong teng, dah 26 hari gak uh AF belajo memerah keringat
membuat biskut raya 
yang di"order" oley orang²  kampung niey...
*xsampi pom 26 hari sebenarnyew....
nak biskut raya???
datang la uma ek....

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

biskut biskut...

almond london,semperit,tat nenas,...
lalalala~~

RM20 satu...ada bran???

ber"botol-botol"...
dan nie la ....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

pembuat biskut  =)


nak rehat lorh...
ponat wat biskut raya...
sekian...
=))

p/s : AF paling shuka makan biskut almond london...
       kehkehkeh~~

8/20/2011

LAILATULQADAR MALAM YANG DINANTI

10 akhir Ramadhan adalah merupakan di antara malam-malam yang penuh dengan keberkatan dan kelebihan yang tertentu. Malam-malam ini adalah merupakan malam yang ditunggu-tunggu oleh seluruh orang mukmin. Bulan Ramadhan, Al Quran dan malam Lailatulqadar mempunyai hubungan yang rapat antara satu sama lain sebagaimana yang diterangkan di dalam kitab Allah dan hadis Rasulullah s.a.w. di antaranya firman Allah s.w.t.

Maksudnya: "Sesungguhnya kami menurunkan Al-Quran pada malam Lailatulqadar dan apakah yang menyebabkan engkau mengerti apa itu Lailatulqadar. Lailatulqadar lebih baik daripada 1000 bulan. Pada malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan keizinan daripada Tuhan mereka untuk setiap urusan. Malam ini sejahtera hingga terbit fajar."


Kelebihan Menghayati Malam Lailatulqadar


  • antaranya hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a.                                              Maksudnya: "Barangsiapa menghayati malam Lailatulqadar dengan mengerjakan sembahyang dan berbagai jenis ibadat yang lain sedang ia beriman dan mengharapkan rahmat Allah taala nescaya ia diampunkan dosanya yang terdahulu."
  • Lailatulqadar mempunyai kelebihan yang begitu besar, ianya lebih baik dari 1000 bulan yang lain.
  • Ini diterangkan di dalam satu hadis diriwayatkan daripada Aishah r.a. Katanya:                          Maksudnya: "Biasanya Rasulullah s.a.w. berusaha dengan bersungguh-sungguh memperbanyakan amal ibadah pada 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan berbanding dengan masa yang lain."



Malam²  Lailatulqadar


Malam-malam yang ganjil yang tersebut ialah malam 21, 23, 25, 27 & 29 dari bulan Ramadhan. Dalam pada itu terdapat juga beberapa hadis yang menyatakan bahawa malam Lailatulqadar itu pernah ditemui dalam zaman Rasulullah s.a.w. pada malam 21 Ramadhan. Pernah juga ditemui pada malam 23 Ramadhan. Terdapat juga hadis yang mengatakan bahawa baginda Rasulullah s.a.w. menjawab pertanyaan seorang sahabat yang bertanya mengenai masa Lailatulqadar supaya ianya bersedia dan menghayatinya. Baginda menjelaskan malam Lailatulqadar itu adalah malam 27 Ramadhan. Dari keterangan-keterangan di atas dapatlah kita membuat kesimpulan bahawa malam Lailatulqadar itu berpindah dari satu tahun ke satu tahun yang lain di dalam lingkungan 10 malam yang akhir dari bulan Ramadhan. Yang pastinya bahawa masa berlakunya malam Lailatulqadar itu tetap dirahsiakan oleh Allah s.w.t. supaya setiap umat Islam menghayati 10 malam yang akhir daripada Ramadhan dengan amal ibadat. Kerana dengan cara itulah sahaja mudah-mudahan akan dapat menemuinya dan dapat pula rahmat yang diharapkan yang akan menjadikan seseorang itu hidup bahagia di dunia mahupun di akhirat.



(Petikan daripada Kitab Jauhar Al-Mauhub -Muka Surat 66 & 67 )

Assalammu'alaikum wbt.

Awal Ramadan tahun ini (1 Ramadan 1432H)  jatuh pada hari Isnin (1-Ogos-2011) maka mengikut;

1. Pendapat pertama (Imam Nawawi) – malam Lailatul Qadar insya'Allah akan jatuh pada malam yang ke-29 (hari Ahad, 28-Ogos-2011 malam Isnin)

2. Pendapat kedua (Sheikh Wahab) - malam Lailatul Qadar insya'Allah jatuh pada malam yang ke-21 (hari Sabtu, 20-Ogos-2011 malam Ahad)

Berikut adalah petikan dari kitab yang tersebut di atas (lampiran adalah dari kitab asal);

Dan adalah malam Lailatul Qadar itu pada Imam Syafie Radiyallahu’anhu tersimpan ia di dalam sepuluh malam yang akhir daripada bulan Ramadan tetapi pada malam “gasal” (ganjil) itu terlebih harap akan dia dan terlebih diharap daripada segala malam yang “gasal” (ganjil) itu malam yang dua puluh satu dan malam yang dua puluh tiga.

Dan yang “rajihnya” bahawasanya malam Lailatul Qadar itu melazimi ia akan malam yang tertentu maka tiada terpindah ia daripada seperti barang yang diriwayatkan daripada Abas bahawasanya malam Lailatul Qadar itu malam yang dua puluh tujuh kerana diambil daripada firman Allah ta’ala “Inna annzalnahu filailatul qdr” hingga “Salam mun hi ya” … maka bahawasanya kalimah “ hi ya’ itu dua puluh tujuh daripada segala kalimah surah ini dan iaitu kinayah daripada malam lailatul qadar dan atas perkataan inilah diamalkan pada segala masa, segala negeri dan iaitu mazhab kebbanyakan Ahli al-‘Ilmi.

Dan kata qil; “Bahawasanya malam lailatul qadar itu terpindah ia tiada tetap ia pada malam yang tertentu maka terkadang ia pada dua puluh satu dan terkadang ada ia pada malam dua puluh lima demikianlah dan atas perkataan ini menjalani dua ahli Sufi dan menyata mereka itu akan “dhabit” dan kaedah bagi yang demikian itu dan iaitu;

- jika adalah awal puasa pada hari Jumaat maka malam lailatul qadar malam dua puluh sembilan
- dan jika awal puasa pada hari Sabtu maka itu malam dua puluh satu
- dan jika awal puasa pada hari Ahad maka iaitu malam dua puluh tujuh
- dan jika awal puasa pada hari Isnin maka iaitu malam dua puluh sembilan
- dan jika awal puasa pada hari Selasa maka iaitu malam dua puluh lima
- dan jika awal puasa pada hari Rabu maka iaitu malam dua puluh tujuh
- dan jika awal puasa pada hari Khamis maka malam lailatul qadar malam dua puluh satu

Dan telah memilih Imam Nawawi didalam  Majmu’ dan Fatawa akan qaul dengan berpindah dan katanya di dalam Raudah dan iaitu yang kuat. (Bajuri)

Dan tersebut di dalam Hasyiyah Fathul Wahab, maka;

- jika awal puasa pada hari Ahad atau hari Rabu maka malam lailatul qadar malam dua puluh sembilan
- dan jika awal puasa pada hari Isnin maka iaitu malam dua puluh satu
- dan jika awal puasa hari Selasa atau Jumaat maka iaitu malam dua puluh tujuh
- dan jika awal puasa pada hari Khamis maka iaitu malam dua puluh lima
- dan jika awal puasa hari Sabtu maka iaitu malam dua puluh tiga malam lailatul qadar

Kata Abu Al-Husan: “Dan pada masa sampai aku akan tahun lagi-lagi tiada luput akan daku malam Lailatul Qadar dengan ini kaedah yang tersebut Barmawi dan Qalyubi”


Wallahua'lam

Doa khusus di Malam Lailatulqadar

Doa tersebut diterangkan di dalam hadis berikut

1. Hadis yang diriwayatkan daripada Aishah r.a.

Maksudnya: "Saya pernah bertanya kepada Rasulullah s.a.w. bagimana kiranya saya mengetahui malam Lailatulqadar dengan tepat. Apa yang saya akan doakan pada saat itu. Baginda menjawab berdoalah dengan doa yang berikut"

Maksudnya: "Ya Allah ya Tuhanku sesungguhnya engkau sentiasa memaafkan salah silaf hamba lagi suka memaafkan oleh itu maafkanlah salah silafku. Terdapat juga beberapa doa yang disar ankan oleh para alim ulamak kita melakukannya seperti membaca doa

Orang yang beribadah pada 10 malam yang tersebut akan mendapat rahmat yang dijanjikan dan telah sabit di dalam hadis-hadis yang sahih bahawa malam Lailatulqadar ujud pada salah satu malam yang 10 itu terutama pada malam 21, 23, 25, 27 dan 29. Orang-orang yang tekun beribadah di dalam masa tersebut untuk menemui malam Lailatulqadar akan mendapat rahmat yang dijanjikan itu samada ia dapat menemui atau tidak dan tidak melihat apa-apa kerana yang penting yang tersebut di dalam hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim ialah:

1. Menghayati malam tersebut dengan beribadah.
2. Beriman dengan yakin bahawa malam Lailatulqadar itu adalah benar dan dituntut menghayatinya dengan amal ibadah.
3. Amal ibadah itu dikerjakan kerana Allah semata-mata dengan mengharapkan rahmatnya dan keredaannya.

Adalah diharapkan sebelum daripada kita beramal ibadat di malam Lailatulqadar hendaklah kita bertaubat dengan sebenar-benarnya iaitu taubat nasuha dan terus beristiqamah tetap teguh mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan segala larangannya.

Tanda Malam Lailatulqadar

Para alim ulamak r.h. menyebutkan beberapa tanda atau alamat berhubung dengan malam Lailatulqadar :


  • Ada yang berkata orang yang menemui malam Lailatulqadar ia melihat nur yang terang benderang di segenap tempat hingga di segala cerok yang gelap gelita.
  •  Ada pula yang berkata ia mendengar ucapan salam dan kata-kata yang lain dari Malaikat. 
  • Ada juga yang berkata ia melihat segala benda termasuk pohon-pohon kayu rebah sujud.
  •  Ada pula yang berkata doa permohonannya makbul.



waallahuaam... =))

rujukan : terima kasih kepada rakan²  FACEBOOK yang sedikit sebanyak dapat membantu perihal                                                  lailatuladar...
=))







video


salam ramadhan almubarak dan salam malam lailatulqadar... =))

8/13/2011

QUEEN ELIZABETH POM SOKONG BERSIH 2 . 0

salam sejahtera...=)
hr niey nk wat entri cter lama...
xda idea uh nk tulis entri baru...
hoho~~

da lama da pic niey kuar paper...
AF ad ter"baca" kt satu paper underground niey...
kompom2 la...
isu cam giniey mana nak dapat dalam paper nasional niey...
hehe... =)

tgk 2 pic niey...




cuba hangpa tgk colour baju queen...
tgk jugak bunga kat atas meja tue...
hangpa tgk colour apa tue???

=))

mungkin queen elizabeth pom nak show kat Dato' Najib yg dia pom sokom BERSIH 2.0 niey...
hehe~~
tp paperpom, hanya queen saje yg tahu....
sila lah tanya queen...
=D


p/s : umur xsampai ag nak berpolitik...=))
       

8/10/2011

Henti sebar hadith palsu Jibril tentang bermaafan di bulan Ramadhan

assalamualaikom...
pertama sekali alhakeimfauzi (AF) mahu MINTA MAAF banyak2 atas entri nie...
semalam AF terbaca artikal niey kat FB sowg member AF...
so,tanpa segan silu,
AF nak share dengan kamo2 semua....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hadis yang disebarkan berbunyi begini:

Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan " Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:
- Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
- Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri;
- Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya. "

Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat.

*****Hadis ini telah dipalsukan buktinya diterangkan dibawah*****

RIWAYAT YANG ASAL (HADIS SAHIH)


آمين، فلما ارتقى الدّرجَة الثالثة قال: آمين، فلما نزل، قلن: يا رسولَ الله لقَدْ سمعنَا مِنْكَ الْيَوْمَ شَيْئاً ما كُنَّا نَسْمَعُه! قال: إن جِبْريلَ عليه السلام عَرضَ لِي فقال: بَعُدَ منْ أدرَكَ رمَضَانَ فَلِمْ يُغْفَرْلَهُ قلت: آمين، فلما رقيت الثانية قال: بَعُدَ منْ ذكرت عنده فلم يصلّ عَلَيْكَ فقلت آمين، فلما رقيت الثالثة قال: بَعُدَ مَنْ أَدرَكَ أبويهِ الكبر عنده أو أَحَدَهُمَا فلم يُدْخِلاَهُ الْجنَّةَ قلْتُ: آمين

Maksud hadis:

Dari Ka'ab Bin ?Ujrah (ra) katanya:

Rasulullah S.A.W bersabda: Berhimpunlah kamu sekalian dekat dengan mimbar. Maka kamipun berhimpun. Lalu beliau menaiki anak tangga mimbar, beliau berkata: Amin. Ketika naik ke anak tangga kedua, beliau berkata lagi: Amin. Dan ketika menaiki anak tangga ketiga, beliau berkata lagi: Amin. Dan ketika beliau turun (dari mimbar) kamipun bertanya: Ya Rasulullah, kami telah mendengar sesuatu dari tuan pada hari ini yang kami belum pernah mendengarnya sebelum ini.

Lalu baginda menjawab:
"Sesungguhnya Jibrail (as) telah membisikkan (doa) kepadaku, katanya: Celakalah orang yang mendapati bulan Ramadhan tetapi dosanya tidak juga diampuni. Lalu aku pun mengaminkan doa tersebut. Ketika aku naik ke anak tangga kedua, dia berkata lagi: Celakalah orang yang (apabila) disebut namamu di sisinya tetapi dia tidak menyambutnya dengan salawat ke atasmu. Lalu aku pun mengaminkannya. Dan ketika aku naik ke anak tangga yang ketiga, dia berkata lagi: Celakalah orang yang mendapati ibubapanya yang sudah tua atau salah seorang daripadanya, namun mereka tidak memasukkan dia ke dalam surga. Lalu aku pun mengaminkannya"

Hadits Riwayat Bazzar dalam Majma'uz Zawaid 10/1675-166, Hakim 4/153 disahihkannya dan disetujui oleh Imam Adz-Dzahabi dari Ka'ab bin Ujrah, diriwayatkan juga oleh Imam Bukhari dalam Adabul Mufrad no. 644 (Shahih Al-Adabul Mufrad No.500 dari Jabir bin Abdillah)]


Dari Abu Hurairah ra. berkata :-

"Sesungguhnya Nabi saw telah naik ke mimbar dan berkata : Amin, Amin, Amin. Seorang bertanya kepada dia : Ya Rasulullah, Apa yang engkau lakukan ini? Baginda menjawab : Telah berkata Jibril kepadaku : Hambanya yang sombong, sempat bersama ibu-bapanya atau salah seorang darinya, tidak akan masuk syurga (kerana kesombongan terhadap mereka), Aku berkata : Amin, kemudian berkata malaikat: hambanya yang sombong apabila masuk Ramadhan tidak akan diampun dosanya (oleh Allah), Maka Aku berkata : Amin. Kemudian malaikat berkata : Seseorang yang sombong dimana nama engkau (Nabi saw) disebut kepadanya akan tetapi dia tidak berselawat kepada engkau, maka aku berkata : Amin."
[Hadith Riwayat al-Bukahri didalam Adabul Mufrad].

=============
Keterangan dan pengajaran:

Hadith ini memberi amaran dan pengajaran agar :-

a. berbuat baik kepada kedua ibu-bapa semasa mereka masih hidup.

b. lakukan amalan-amalan yang baik dan mohon banyak2 agar Allah mengampunkan dosa2 kita didalam bulan Ramadhan dengan melakukan ibadat dengan ikhlas, jangan sombong.

c. seseorang yang apabila disebut Nabi saw kepadanya. langsung tidak berselawat kepada baginda; maka inilah dikatakan orang yang berhidung tinggi/sombong!!


Sesiapa yang terlibat menyebarkan hadis palsu ini silalah hentikannya ia adalah kerana.....

Dalil Pertama
Barangsiapa yang dengan sengaja berdusta ke atas aku, maka tersedialah baginya tempat duduk dari api neraka.
[ Hadis Sahih (Mutawattir): Dikeluarkan Imam al-Bukhari, Imam Muslim, Ibn Majah, ad-Darimi dan lain-lain. Lihat Sahih al-Bukhari, hadis no ? 109 (Kitab al-Ilm, Bab dosa berdusta keatas Nabi shallallahu ?alaihi wasallam). Dikeluarkan Imam Muslim di dalam Sahih Muslim, hadis no ? 3 dan 4 (Muqaddimah - Bab berdusta keatas Rasulullah shallallahu ?alaihi wasallam).]

Dalil Kedua
Barangsiapa yang menceritakan dariku satu hadis yang ia sangka, sesungguhnya hadis tersebut dusta/palsu, maka ia termasuk salah seorang dari para pendusta.
[ Hadis Sahih: Dikeluarkan Muslim, Ibnu Majah, Tirmidzi, Ahmad. Lihat Muqaddimah Sahih Muslim. Lihat juga Musnad Ahmad (Hadis Daripada Samuroh Bin Jundud radhiallahu ?anh) dengan lafaz yang sedikit berbeza.]

Semoga kita dapat keberkatan dalam menyebarkan msg ini...... Wassalam...

RUJUKAN: ISLAM SOLUSI
p/s : jikalau ada kesalahan yang dibuat diharap cepat2 tegur AF ek...:))


8/08/2011

LAGI KOLEKSI KUEH MUEH TER"ENAK" !!!!

asslamualaikom...
errrrkkkkkkkkkkkkk....
*sedawa lepas bukak puasa....
hari nie hangpa semua makan juadah apa???
ikan bakaq???
ayam percik???
murtabak???
nasi tomato???

.
.
.
.
.
waaaaaaaaaaaaaa,bes bangat juadah2 berbuka hangpa semua...
huhuhu...
hah..
nnie aku nak tarok sikit ag kueh mueh tradisional yg sempat aku usha kat bazar tadi...
*padahal gambaq niey da ad lm dalam lappy aku niey
haish...
lalalal~~~
.
.
.
.
.
lopat tikam...

pulut......ntah lupa lak..:D

pulut pisang... yum yum..:)

KUEH PELITA ask by IZZANI ZULKIFLE... :)
sedapnyeeeeeeeeeewwwwwwwwwwwwwwwwwwww.....

p/s : ada sape2da tinggal puasa tak??? :DD

FRIENDSHIP :)

...
ya ALLAH...
jadikan setiap langkah SAHABATKU ini jihad FISABILILLAH...
jadikan setiap bicaranya KALAMULLAH...
jadikan setiap dengup jantungnya ZIKRULLAH...
jadikan pandangan matanya panahan cinta-MU ya ALLAH...
jadikan perhiasan akhlaknya KITABULLAH...
jadikan amalan hidupnya SUNNAH RASULLULLAH...
jadikan seri wajahnya cahaya nur-MU ya ALLAH...
AMIN~~
...


p/s : sekadar renungan menunggu berbuka puasa... :)

8/07/2011

KUEH MUEH TRADISIONAL

bulan puasa niey macam2 kita boley tgk kueh mueh yg sebelom niey kita xpenah tengok...
biasenyew dikenali sebagai KUEH TRADISIONAL laa...
langkah jer masok bazar ramadhan...
berbulu mata tengok pelbagai jenis kueh mueh yg ada kat bazar tue...
sampai rambang mata nak pilih beli yg aner...
paling best bazar ramadhan kat KELANTAN...
jom p usha jap...


putu piring...






onde-onde... :)






actually banyak gak yg aku xtahu nama...
tahu makan jer...
hangpa semue kenal tak nama2 kueh kat atah tue...
huhu... :))

p/s :  onde-onde paling aku minat !!!